סקוויש (מעיכה) הוא אפקט במנועי בעירה פנימית אשר יוצר מערבולת ודחיסה פתאומית של תערובת האוויר-דלק כאשר הבוכנה מתקרבת למרכז המת העליון (TDC)  

במנוע שנועד להשתמש באפקט הסקוויש, כאשר הבוכנה מגיעה לTDC -  כתר הבוכנה מתקרב לראש הצילינדר(מרווח של 1 מ"מ +-(  הגזים "נדחקים" כלפי חוץ  בתוך תא הבעירה, ויוצרים מערבולות המעודדות ערבוב יסודי של דלק ואוויר זאת על מנת לייצר שריפת דלק יעילה יותר.  אפקט הסקוויש עשוי להימצא בסוגים שונים של מנועים . ניתן למצוא אפקט סקוויש בכל מנוע בוכנת בעירה פנימית מסוג דלק הן במנועי  שתי פעימות והן במנועי ארבע פעימות .

ערבוב הדלק ואוויר כתוצאה מסקוויש אשר תוכנן כראוי, מסייע בהעברת החום בדופן הצילינדר ובשיפור ביצועי המנוע הכוללים.  כאשר גזי הבעירה מסתחררים ומחממים את דופן הצילינדר בצורה אופטימלית מערכת הקירור פועלת בצורה יעילה יותר ומסייעת גם בהקטנת כמות הפיח.

מנועי בוכנה סקוויש באים לידי ביטוי על ידי שינוי ראש המנוע, הבלוק או כתר הבוכנה. עיצובי מנוע מסוימים כוללים שילובים של סוגי עיצוב שונים אלה. שילובים אלה משמשים כאשר פרמטרים עיצוביים מסוימים מייחסים את הצורה והאילוצים של תא הבעירה.

ראש שונה

מנועי בוכנת ראש שונה מנצלים חלל בראש כדי ליצור כיס אוויר להתרחשות מעיכה ובערה. בהתאם לצורת הכיס ואיזה סוג של מנוע, יש לתכנן את מיקום השסתום (במנועי 4 פעימות) כדי להבטיח שגם שסתום היניקה וגם שסתום הפליטה יכולים להיכנס לכיס. ניתן ליצור מנועי בוכנה עם ראש שונה כך שיתאימו ליישום על מנוע שטוח , כמו גם גל זיזים עילי ומנועי שתי פעימות

ראשי הצילינדר של VHM  בשילוב עם אינסרט מגיעים עם מפרט מדויק לגבי גובה הסקוויש שיש לשמור בזמן ההתקנה.

בוכנה שונה 

מנועי בוכנה משופרים מנצלים חלל בבוכנה כדי ליצור כיס אוויר להתרחשות מעיכה ובערה. זוהי הדרך הנפוצה ביותר לשפר את אפקט הסקוויש במנוע בוכנה כי זה החלק הקטן והקל ביותר לייצור. כיסים אלו יכולים להתבצע על ידי ביצוע שקע בכתר הבוכנה. 

בוכנות 12 מעלות של VHM מנצלים את עקרונות שיפורי הסקוויש בבוכנה בשילוב עם שינוי בראש הצילינדר ע"י אינסרט ייעודי ובכך משיגים ביצועים גבוהים ושמירה על חלקי המנוע .

 

סל הקניות שלי